Aby Państwu przybliżyć problematykę odzyskiwania danych postaramy się odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania:
Jaki jest koszt odzyskania danych?
Wszystko zależy od typu uszkodzenia nośnika. Aby określić koszt odzyskania danych przeprowadzamy ekspertyzę. Ekspertyza w trybie standardowym w przypadku kontynuacji usługi jest bezpłatna. Wykonujemy ekspertyzy rzetelnie i dokładne. Po wykonaiu ekspetyzy informujemy Państwa o możliwościach odzyskania danych oraz kosztach z tym związanych. Mimo najszczerszych chęci nie jesteśmy w stanie ocenić „przez telefon” stopnia uszkodzenia nośnika.
Co to jest TRIM?
Funkcja TRIM jest wykorzystywana w dyskach SSD. Z założenia funkcja ta oznacza bloki nieużywane, tak aby kontroler dysku mógł je wyczyścić dla zwiększenia prędkości i wydajności dysku. W praktyce można powiedzieć że dochodzi do „nadpisania” danych zerami. Ma to niestety negatywny skutek. W przypadku nieopatrznego wykasowania danych lub sformatwania dysku SSD, istnieją małe realne szanse na odzyskanie danych, gdy funkcja TRIM zadziałała.
Jakie czynności mam podjąć w przypadku utraty danych?
Przede wszystkim nie panikować. Postępować zgodnie z zaleceniami
Czy możliwe jest odzyskanie nadpisanych danych?
Niestety nie. Wynika to z fizyki zapisu informacji na dyskach magnetycznych. ALE! Zazwyczaj tylko część informacji zostaje nadpisana. Na przykład dość często zdarza się, że użytkownik laptopa nieświadomie użyje funkcji „Recovery”, która przywraca stan dysku laptopa do stanu w jakim był zakupiony. Podczas tego procesu program „Recovery” formatuje dysk, a następnie wgrywa nowy system operacyjny. W zależności od wielkości dysku, konfiguracji partycji itp. z reguły większość danych jesteśmy w stanie odzyskać. W tym przypadku statystycznie około 80%.
Co to jest „clean room”?
Termin ten oznacza bezpyłowe środowisko (wyodrebnione pomieszczenie, komora laminarna) o klasie czystości 100, o odpowiednich parametrach temperatury i wilgotności powietrza. Dodatkowo zintegrowany system filtrów usuwa z powietrza pył tak, aby w objętości jednego kubika znajdowało się mniej niż 100 cząstek pyłu większych niż 0,5 mikrona. Tylko w takich warunkach można podejmować naprawy uszkodzeń mechanicznych dysku.
Czy odzyskują Państwo dane z kart pamięci/pendrive uszkodzonych elektronicznie lub mechanicznie?
Tak. Jako nieliczni posiadamy profesjonalny sprzęt i oprogramowanie, a przede wszystkim wiedzę do odczytu informacji bezpośrednio z kości pamięci. Jesteśmy w stanie podołać odzyskaniu danych nawet w przypadku, gdy pendrive został złamany na pół, ale kość pamięci została nienaruszona.
Mój dysk wydaje dziwne dźwięki. Co mam robić?
Jeśli dysk wydaje niestandardowe dźwięki natychmiast proszę go wyłączyć! W wielu przypadkach oznacza to uszkodzenie głowicy lub innego elementu wewnątrz dysku. Aby uniknąć dalszych uszkodzeń, nie należy uruchamiać ani używać dysku, skanować go lub podejmować prób naprawy.
Jak uniknąć utraty danych?
Aby mieć poczucie bezpieczeństwa, należy wykonywać backupy. Obecnie koszt nośników HDD/SSD/Flash jest niewielki. W zależności od danych, które chcą Państwo chronić, warto przynajmniej raz w tygodniu wykonać kopię na zapasowy nośnik. Należy pamiętać, że nośniki zapasowe również mogą ulec awarii. Ideałem jest wykonywanie kopii bezpieczeństwa na dwóch różnych niezależnych nośnikach. Alternatywą jest przechowywanie kopii danych w tzw. chmurze.
Jakie są główne przyczyny utraty danych?
Dane mogą zostać utracone na skutek wielu powodów: awaria elektro-mechaniczna nośnika, wirus, wykasowanie danych, uszkodzenie struktur logicznych, katastrofa naturalna oraz – najczęściej spotykany – błąd ludzki.
Jaka jest różnica między odzyskiwaniem danych z dysków uszkodzonych logicznie, elektronicznie i mechanicznie?
W przypadku uszkodzeń logicznych dysk jest całkowicie sprawny mechanicznie. Pracuje normalnie, nie wydaje dziwnych dźwięków. Z uszkodzeniami logicznymi mamy do czynienia w przypadku sformatowania dysku, skasowania danych, uszkodzenia MBR, uszkodzenia tablicy partycji lub działania wirusa. Uszkodzenia mechaniczne oznaczają wadliwą pracę głowicy czytającej, awarię silnika dysku lub uszkodzenie powierzchni talerzy. Spalone układy scalone na elektronice dysku, brak przewodzenia na płytce PCB to uszkodzenia elektroniczne.
Słyszałem że zamrożenie dysku pomaga odzyskać dane. Czy to prawda?
NIE! Jest to jeden z wielu mitów dotyczących odzyskiwania danych i może przyczynić się do bezpowrotnej utraty danych. W momencie wyciągnięcia nośnika z zamrażarki wewnątrz dysku przez otwór wentylacyjny może się skondensować para wodna i uszkodzić powierzchnię dysku. Jeśli zależy Państwu na danych odradzamy tego typu eksperymentów.
Mój dysk klika. Czy mogę potrzasnąć dyskiem w celu przywrócenia go do normalnej pracy?
Nie, nigdy proszę tego nie robić. Elementy wewnątrz dysku są bardzo delikatne. Każdy wstrząs może spowodować uszkodzenie głowicy czytającej lub porysowanie talerza dysku.